Advertisement
If you have a new account but are having problems posting or verifying your account, please email us on hello@boards.ie for help. Thanks :)
Hello all! Please ensure that you are posting a new thread or question in the appropriate forum. The Feedback forum is overwhelmed with questions that are having to be moved elsewhere. If you need help to verify your account contact hello@boards.ie

Nordic random thoughts

  • 20-05-2013 1:24pm
    #1
    Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭


    Random pondering is totally my field of expertise - hence this thread in which I thought we could write random things that are on our minds either in a Nordic language or about something Nordic in English :)


«13

Comments

  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Jag önskar att alla irländare kunde prata svenska :D
    Jag älskar deras humor och jag har blivit jätteduktig på "slagging" ... men ibland är det jobbigt att inte få göra det på svenska :o:)


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    "Kan jag få en öl " blir lagom ,vi är faktist dåligt med svenska


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Efter den där ölen tror jag nog faktiskt att alla irländare KAN prata svenska :D
    ... Det funkar nog så med alla språk :pac:


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    Eller hur!! Men nu jag är lite bakis,fy fan :-(, värje gång jag prova att talar svenska jag behöver nånting att dricka först!!!! Också,kan du hjälp mig med min svenska,jag gå inte till SFI, tack kompis ;-)


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Självklart, kompis! SFI är bra, men lite jobbigt också när det inte finns några kompisar från sitt eget hemland. Min sambo gick på SFI ett år eller så. Sen tröttnade han ;)

    Du får gärna skicka PM, om du vill.

    Jag hoppas att den här tråden överlever. Det är trist med ett nordiskt forum där alla alltid pratar engelska :)


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    Absolut !!!!! Vad snäll du är!! jag är bor i södertälje nu sedan juni 2010,men jag började jobbat direkt,därför kan jag prata lite svenska på jobbet,men jag kan inte skriva,nu jag är pappaledig so jag vill förbättra min svenska.Tack så mycket.


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Jag tycker att du har bra svenska :)
    Själv återfinns jag i södern :):)

    It's upsetting me sometimes how hard it is to make small-talk and befriend Swedish strangers. Maybe I'm weird or maybe I am out of luck when picking strangers to befriend :P

    ^^ Above randomness sounds ever so strange... At least that solves that problem:
    I am indeed the weird one :o:P


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    Jag tycker att du har bra svenska :)
    Själv återfinns jag i södern :):)

    It's upsetting me sometimes how hard it is to make small-talk and befriend Swedish strangers. Maybe I'm weird or maybe I am out of luck when picking strangers to befriend :P

    ^^ Above randomness sounds ever so strange... At least that solves that problem:
    I am indeed the weird one :o:P
    Skåne ????? jag mäste berätta för mina kompisar i spettklubben om dig:pac::pac:
    javisst,du är skit galen:p


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Halland. Jag har faktiskt en fin dialekt och inga spett :P:P


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    Halland. Jag har faktiskt en fin dialekt och inga spett :P:P
    Skit detsamma:eek: alla danskar da bort;):p:pSverige är klart på smålandsk grans:eek::D


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Ha-ha!! Jag är född och uppvuxen i Småland :pac:
    I only work for the Danish people of Halland :P


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    Sweden's Bible-belt !!!!!

    Hennes mor ar bor i en liten by som heter "Rosenfors" det finns ingenting dar,om du vil nånting fran affaren, kör en halv mil mot målilla eller morlunda.Å många tyskar också,vet inte varför,fred eller tyst kanske?


  • Registered Users Posts: 129 ✭✭duckling10


    Hej! Får jag vara med, och snacka lite svenska?
    Jag har aldrig önskat mig att alla irländare kunde tala svenska, ibland har jag dock önskat mig att jag vore i Sverige! Men man kan inte få allt.....
    Min bakgrund: irländska, gift med en värmlänning, bodde i Göteborg i 3 år, bor numera utanför Limerick i vårt trähus, med 4 barn och en katt.
    Gillar att prata svenska, det är också roligt att skriva på svenska, där hörs inte min brytning.
    Prata på ni, så skriver jag en rad då och då!


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Du är mer än välkommen att vara med :D
    Ibland känner jag mig som en irländsk person som är fast i en svensk kropp. Jag har alltid känt mycket starkt för den gröna ön :)


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    duckling10 wrote: »
    Hej! Får jag vara med, och snacka lite svenska?
    Jag har aldrig önskat mig att alla irländare kunde tala svenska, ibland har jag dock önskat mig att jag vore i Sverige! Men man kan inte få allt.....
    Min bakgrund: irländska, gift med en värmlänning, bodde i Göteborg i 3 år, bor numera utanför Limerick i vårt trähus, med 4 barn och en katt.
    Gillar att prata svenska, det är också roligt att skriva på svenska, där hörs inte min brytning.
    Prata på ni, så skriver jag en rad då och då!

    Vad heter katten? Vi (men menar jag min fru) har fyra,fy fan,det är mycket katthår:eek::( in irland katterna bor utomhuset,men nu jag är upptagen med dammsugan hela dagen:mad::mad::mad: dumma kattor


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Hahaha :pac:
    Katter är urgulliga, holm! Det är bara att dammsuga och se glad ut :P:D


    Duckling: Jag tror inte att du behöver vara blyg på grund av din brytning. Jag slår vad om att den är jättesöt! :) Pratar dina barn också svenska?


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Klämdagar kan vara det bästa som finns. Jag undrar om klämdag heter "squeeze day" på engelska :rolleyes::)

    Annars tycker jag att vi inför det från och med nu :D


  • Registered Users Posts: 228 ✭✭penzo


    jag är så glad att jag kan förstå mest av den här thread, min svenska är blir mycket bättre :D

    eller min läsning minst:pac:


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Välkommen in i gemenskapen, penzo! Ju fler desto roligare :D


  • Registered Users Posts: 2,399 ✭✭✭ush


    Klämdagar kan vara det bästa som finns. Jag undrar om klämdag heter "squeeze day" på engelska :rolleyes::)

    Annars tycker jag att vi inför det från och med nu :D

    Måste nog importera konceptet till den anglosaxiska sfären först.


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 129 ✭✭duckling10


    Lady Chuckles: Våran katt heter Salem, efter katten i tv-serien Sabrina the TeenageWitch. Vår Salem är ung 10 år gammal nu, men klarar sig riktigt bra än så länge. Ett tag hade vi två katter, som sov inomhis även om de var ute en hed del under dagen. Det är inte många irländare som har katter inomhus, jag håller med Crockholm om detta. Dammsuga pga katten behöver jag inte göra, han har kort hår, däremot kan det hända ibland att svart katthår dyker upp lite varsomhelst.....!
    Våra barn förstår en del svenska, men pratar inte gärna svenska, jag tror själv att moderns modersmål blir ofta språket i hemmet, eftersom det blir språket mellan mamman och bebis, såvida inte fadern tar en bestämd roll och pratar sitt språk oavsett andra omständigheter, och tyvärr lät min man detta med språket glida, och det blev mer och mer engelska hos oss. Nu pratar vi engelska mest. Det gör mig ledsen eftersom jag ville att mina barn skulle bli tvåspråkiga, men det är dem inte helt och hållet, och nu får dem nog lära sig svenska som jag gjorde det, dvs som vuxen.
    Ang klämdagar, jag hade aldrig hört talas om klämdagar tills jag bodde i Sverige.Ibland fick man ledigt i irländska skolor på en fredag om det var Pingst eller CristiHimmelsfärdsdag, som firades på torsdagar på den tiden. Numera på Irland så har dem gjort så att både Pingst och Cristi Himmelsfärdsdag firas på närmaste söndag istället för torsdag, vips, inga fler möjligheter till klämdagar där då...
    Hoppas att ni har det bra idag på Monday, June Bank Holiday, jag är jätteglad därför att jag är ledig imorgon med, och ser fram emot önsdag då min äldsta dotter fyller 18!


  • Registered Users Posts: 129 ✭✭duckling10


    Jag tycker att du har bra svenska :)
    Själv återfinns jag i södern :):)

    It's upsetting me sometimes how hard it is to make small-talk and befriend Swedish strangers. Maybe I'm weird or maybe I am out of luck when picking strangers to befriend :P

    ^^ Above randomness sounds ever so strange... At least that solves that problem:
    I am indeed the weird one :o:P

    Jag undrar om jag har förstått detta rätt - du är svensk Lady Chuckles, eller hur? och tycker det är tråkigt att det är så svårt att småprata med svenskar som du inte känner, och svårt att bli vänner med dem?
    Det jag undrar över är : hur kommer du i kontakt med så många svenskar? Du kanske bor i Dublin, där det finns många, eller? Och varför är de inte glada att träffa en landskamrat och dela på erfarenheter av Irland osv, t.o.m snacka lite s%%t om irländares många fel?
    Här i County Limerick brukar vi inte träffa så många svenskar.
    Som irländare i Sverige under 90-talet, så kände jag redan då att jag var mycket mer pratsam och villig att börja småprata och ta kontakt med människor omkring mig som jag inte kände, än vad kankse en del svenskar var.
    Du kanske har blivit More Irish than the Irish themselves


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Jag är svensk och bor i Sverige med irländsk sambo ;)
    Det är svårt att förklara..... Ibland känns det inte som om jag passar in riktigt i Sverige, den irländska kulturen känns mer "hemma" :) ... Men ibland när jag är på besök på Irland känns det inte som om jag passar in där heller :p

    Too much slag makes Lady Chuckles tired...
    Too little of it makes me boooored :pac:


  • Registered Users Posts: 2,399 ✭✭✭ush


    Too much slag makes Lady Chuckles tired...

    :eek:


  • Registered Users Posts: 8,636 ✭✭✭feargale


    Efter den där ölen tror jag nog faktiskt att alla irländare KAN prata svenska :D
    ... Det funkar nog så med alla språk :pac:

    Prata? Tala surely?


  • Registered Users Posts: 2,399 ✭✭✭ush


    feargale wrote: »
    Prata? Tala surely?

    Det är väl samma sak.


  • Registered Users Posts: 129 ✭✭duckling10


    Jag är svensk och bor i Sverige med irländsk sambo
    Det är svårt att förklara..... Ibland känns det inte som om jag passar in riktigt i Sverige, den irländska kulturen känns mer "hemma" ... Men ibland när jag är på besök på Irland känns det inte som om jag passar in där heller

    Too much slag makes Lady Chuckles tired...
    Too little of it makes me boooored


    Nu förstår jag, du bor i Sverige, och jag som trodde att du bodde på Irland.
    Ja, då råkar du nog träffa en hel del svenskar varje dag!
    Har du läst inlägget som Biko skrev på den 6e juni i Nordic forumet, om Sverige? Det är i form av ett öppet brev till Sverige, och en mening lyder så här :

    Älskade Sverige,
    ....
    Du har gjort att jag och mina landsmän av andra kan uppfattas en aning stela. Du har lärt mig att hålla rätt avstånd till den jag talar med och undvika onödig kroppskontakt.....


    Hela inlägget kan läsas i Nordic forumet under titeln 6e juni .
    Det är mycket positivt också i brevet, mycket som jag känner igen och som jag älskar om Sverige. Just denna mening tycker jag passade in i vår diskussion om huruvida irländare är mer pratsamma än svenskar.

    Det kanske kan bli så, att när man en gång har varit utomlands och sett hur andra kulturer beter sig så förändras man.
    Jag känner till en viss del detsamma som du, men tvärtom om du förstår vad jag menar, att en del av mig har försvenskats så att jag är inte hel-irländsk längre, dock inte heller helsvensk. pust....


  • Registered Users Posts: 129 ✭✭duckling10


    håller med ush,
    det är i stort sett samma sak på svenska
    dvs prata svenska och tala svenska,
    bägge funkar lika bra på svenska.


  • Registered Users Posts: 8,636 ✭✭✭feargale


    ush wrote: »
    Det är väl samma sak.

    Thanks. I'm trying to learn a little Swedish. My knowledge is very very basic. val ( above ) = "well" or " truly." Yes? The equivalent of German wohl or Dutch wel. Am I right?


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 228 ✭✭penzo


    feargale wrote: »
    val ( above ) = "well" or " truly." Yes? The equivalent of German wohl or Dutch wel. Am I right?

    tmkkDwH.jpg


Advertisement