Advertisement
If you have a new account but are having problems posting or verifying your account, please email us on hello@boards.ie for help. Thanks :)
Hello all! Please ensure that you are posting a new thread or question in the appropriate forum. The Feedback forum is overwhelmed with questions that are having to be moved elsewhere. If you need help to verify your account contact hello@boards.ie
Hi all,
Vanilla are planning an update to the site on April 24th (next Wednesday). It is a major PHP8 update which is expected to boost performance across the site. The site will be down from 7pm and it is expected to take about an hour to complete. We appreciate your patience during the update.
Thanks all.

6 Juni!

Options
  • 06-06-2013 9:58am
    #1
    Registered Users Posts: 81,223 ✭✭✭✭


    Happy Sweden Day!

    Älskade Sverige
    Du är vårvindar friska, aprilväder och blåsippor i backarna. Du är påskkärringar, majbrasor och studentflak. Du är vita klänningar, brunbrända ben och skolavslutningar med den blomstertid och ljuva syrener. Sommarlov på västkusten, lata dagar på stranden och att undvika brännmaneternas trådar. Du är smultron som träs på grässtrån, gräddtårta med jordgubbar och blåbär med mellanmjölk. Du är midsommarafton med färskpotatis, sill och nubbe, bad från bryggor, mellanöl och grillat. Du är sommarregn, kantareller och brandgula lönnlöv. Du är skolstart, höstrusk och kastanjer. Du är årets första frost, en ishinna på pölarna och alltför mörka morgnar. Du får mig att stå i strumplästen ute i snön en luciamorgon, för att skor låter alltför mycket i kyrkan. Du har gett mig julkalendrar, tända ljus och pepparkakshus. Du är snölyktor, snöbollskrig och blöta, kalla tår. Du är en värmande filt och en stor kopp rykande varm choklad.

    Du har lärt mig att snällt vänta på min tur, att gå igenom en hel buss för att hitta ett säte jag kan ha för mig själv och att inte vilja ligga någon till last. Du har gett mig en stark tilltro till stat och samhälle, solidaritet och rättrådighet. Du har gett mig demokrati. Du är jämställdhet och jämlikhet, jantelag, återvinning och miljötänk. Du är pliktkänsla, punktlighet och byråkrati. Du har gjort att jag och mina landsmän av andra kan uppfattas en aning stela. Du har lärt mig att hålla rätt avstånd till den jag talar med och undvika onödig kroppskontakt. Du får mig att dela på notan så att var och en betalar för sitt. Du har lärt mig att rätt ska vara rätt.

    Du är öppna landskap, djupa skogar och vattendrag i varje stad. Du är den varma känsla jag får inombords när jag genom tågfönstret ser ut över rapsåkrar och betesfält med små skogsdungar mitt i. Du är mitt leende när jag åker förbi en kyrka mitt på landsbygden eller plötsligt får syn på ett kluster av röda stugor med vita knutar. Du är minnet av att ha växt upp med Madicken, Sune och Alfons Åberg. Du är att veta att vissa saker måste man göra för annars är man ingen människa utan bara en liten lort. Du är att veta att fem myror är fler än fyra elefanter och att skogen tillhör även vargar, rumpnissar och vildvittror. Du är att klaga över kompisröstande länder i Eurovisionsfestivalen, samtidigt som den egna tolvan går till Norges bidrag. Du är att delta i organiserad verksamhet – från klassråden i lågstadiet till medlemskap i facket och kvarterets grannsamverkan. Du är friluftsliv och friidrott, en jordnära folkhälsa som stärker både kropp och själ. Du är landet där lagom är bäst.

    Du är mitt eviga hemland, mitt älskade fosterland och min plats på jorden. Du är min trygga hamn i livet, du är en del av min identitet. Och jag vill leva, jag vill dö i Norden! src


Comments

  • Registered Users Posts: 2,399 ✭✭✭ush


    Klart suspekt...Är det förorden som Per Albin Hansson skrev till Jimmy Åkessons kommande bok?


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Jag tyckte det var fint :)


  • Registered Users Posts: 2,448 ✭✭✭crockholm


    glömde myggorna ?


Advertisement