Advertisement
If you have a new account but are having problems posting or verifying your account, please email us on hello@boards.ie for help. Thanks :)
Hello all! Please ensure that you are posting a new thread or question in the appropriate forum. The Feedback forum is overwhelmed with questions that are having to be moved elsewhere. If you need help to verify your account contact hello@boards.ie

Allmänna svenska konversation.

  • 31-10-2011 12:08pm
    #1
    Registered Users Posts: 2,576 ✭✭✭


    Hejsan alla! Jag försöker att lära mig svenska, jag är inte flytande (som ni kan se!), tyvärr, men jag vill vara. Så jag tänkte att det skulle kanske vara en bra idé att ha en plats att prata svenska, och det skulle hjälpa folk som mig som vill att lära sig svenska. :)


    (Apologies for my broken Swedish, I'm a self-learner!)


Comments

  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Det låter som en alldeles utmärkt idé! Hur länge har du läst svenska? :)

    (Fair play for learning it on your own! Du är jätteduktig! :) )


  • Registered Users Posts: 2,576 ✭✭✭Coeurdepirate


    Haha tack :) hmm jag vet inte, jag lär mig det mycket inkonsekvent, jag ska lära mig det för ett par veckor och sedan, inte alls för månader! Och du? Eller är du svensk?


  • Closed Accounts Posts: 1 Irlandare


    Just nu bor jag i Sverige men jag flyttar tillbaka till Irland om en månad. Skulle gärna träffa folk som vill prata eller öva sig på att tala svenska...?


  • Closed Accounts Posts: 1,214 ✭✭✭wonton


    hej! jag är lära mig svenska också. jag har alltid interesserad av sverige och för några månader sedan bestämde sig för att lära mig ett annat språk och jag valde svenska.

    det verkar finnas några svenskar i irland som gör i svåra att praktiken, och även online är det svårt att hitta folk att chatta med.:mad:


    jag hoppas att vi kan prata en hel del här:cool:


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Ja, vi får ta och hålla tråden levande :)
    Jag hjälper gärna till ;)


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 4 neamy


    Hej allihopa!

    Jag bodde i Sverige i ett år för typ tre år sedan. Jag lärde mig svenska under tiden, men tyvärr har jag knappt hunnit prata svenska sedan jag lämnat Sverige. I alla fall bestämde jag mig att försöka att göra svenska Leaving-Certprovet.

    Provet är om fyra dagar! Jag behöver öva lite och jag skulle vara jättetacksam om någon skulle hjälpa mig och ge några tips till provet om det vore möjligt :)

    Jag gör många små fel med prepositioner osv, och jag märker också, att jag ofta översätter direkt från engelska, därför är min svenska lite onaturlig.

    Jag hoppas att någon ser det här före provet :P

    Tack!


  • Registered Users Posts: 81,223 ✭✭✭✭biko


    Var bor du? Kanske det finns svenskar i din stad.


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Vad ingår i ett svenskt Leaving-Cert? :)


  • Registered Users Posts: 81,223 ✭✭✭✭biko


    I'm merging this with a recent similar thread, perhaps people can PM each other and meet up in some pub to "svenska konversation".


  • Registered Users Posts: 4 neamy


    Jag bor i Athlone. Jag tror att det finns svenskar här, eftersom företaget Ericsson har en byrå här, men jag har faktiskt inte tid att söka svenskar före provet!

    I det svenska Leaving-Certet måste man läsa en artikel, svara på några små frågor och skriva två uppsatser. Det finns inget muntligt prov eller öronprov (om aural test kallas så).


  • Advertisement
  • Registered Users Posts: 81,223 ✭✭✭✭biko


    I ran into a Swedish person I've never met before at the Sweden-England match.
    See if they're showing the next one in Athlone and choose the pub you think they might go to.


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna hjälpa dig :o
    Vill du prata svenska eller skriva svenska här på boards? Eller vore det bättre att träffa någon personligen?

    Det är ganska kort tid att leta upp svenskar i din hemort, precis som du säger... Men jag tycker att din svenska är jättebra, så du kanske inte behöver leta upp någon alls ;)


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    biko wrote: »
    I ran into a Swedish person I've never met before at the Sweden-England match.
    See if they're showing the next one in Athlone and choose the pub you think they might go to.

    Utmärkt idé! De spelar ju ikväll :pac:
    Heja Sverige!! (trots att de spelar som tjejer :p )


  • Registered Users Posts: 4 neamy


    Jag tror att jag bara vill skriva lite svenska här på boards. Det skulle säkert hjälpa mig att börja tänka på svenska igen! Mitt ordförråd har blivit jätteliten sedan jag lämnat Sverige, men jag hoppas att det ska räcka till provet.

    Varifrån kommer du?


  • Registered Users Posts: 4 neamy


    Det svenska laget är fortfarande bättre än det irländska iaf!


  • Registered Users Posts: 9,279 ✭✭✭Lady Chuckles


    Ja, ikväll spelade Sverige riktigt bra :)
    Kul att få avsluta med en vinst!

    Jag tycker inte att man ska vara för hård mot det irländska laget. De kvalificerade sig i alla fall den här gången - och det har de inte gjort på många år :)


  • Registered Users Posts: 81,223 ✭✭✭✭biko




Advertisement